تفاوت آجر نسوز با پلاک نما + بررسی کاربرد آنها

در گذشته اکثر سازندگان نمای ساختمان‌های خود را با استفاده از پلاک رسی اجرا می کردند. از گذشته تا به امروز در بسیاری از ساختمان‌ها از آجرهای ۳ سانتی استفاده زیادی شده است، اما امروزه با توجه به گذر زمان و به روز شدن صنعت ساختمان و همچنین تنوع بسیار زیاد این محصول نسبت به پلاک رسی، می‌توان استفاده از آجر نسوز یا همان پلاک نسوز نما را در میان سازندگان بسیار مرسوم دانست. آجر نمای نسوز و پلاک نما در عین حال که شباهت های فراوانی دارند، دارای تفاوت‌های قابل توجهی نیز هستند. برای کسب اطلاعات در این باره تا انتهای مطلب را مطالعه کنید.

تفاوت‌های آجر نسوز و پلاک نما

اگر در انتخاب بین آجرنسوز و پلاک نما برای استفاده در ساختمان سازی مانده اید و تفاوت های این دو مدل آجر را نمی دانید، در این مطلب به تفاوت‌های این دو محصول پرداخته شده است تا کلیه مشتریان گرامی یک بار برای همیشه توانایی شناخت و در نهایت انتخاب صحیح بین این دو محصول از یکدیگر را پیدا کنند. مهم ترین تفاوت های آجر نسوز پلاک نما شامل:

تفاوت در رنگ

آجر نسوز در رنگ‌های قرمز، از قرمز روشن تا قرمز تیره (رنگ اخرایی)، کرمی، نارنجی، پرتقالی، مشکی، طوسی و سفید تولید می شود. آجر نسوز قرمز روشن تا تیره با نام آجر انگلیسی یا آجر سمیرم شناخته می شود، همچنین رنگ کرمی، نارنجی و پرتقالی نیز با نام پلاک شاموتی عرضه می شوند. برخلاف تنوع رنگی بالا آجر نما نسوز، آجر پلاک نما (پلاک رسی) تنها در تنوع رنگی زرد، کرمی، گلبهی یا پوست پیازی و قرمز تولید می‌گردد. 

تفاوت آجر نسوز نما با پلاک نما + بررسی کاربرد آنها

تفاوت در کاربری

درباره تفاوت این دو محصول از لحاظ کاربری می‌توان به این مورد اشاره نمود که آجر نسوز یا همان پلاک نسوز نما علاوه بر کاربرد در نمای خارجی کلیه ساختمان‌ها اعم از مسکونی، تجاری و اداری، مجتمع‌ها، بازارها، مساجد، مدارس، کوره‌های صنعتی، سوله‌ها و... می‌توان در نمای داخلی اماکن نیز استفاده نمود. استفاده از پلاک رسی بیشتر در گذشته باب بوده و امروزه جای خود را به پلاک نسوز نما داده است، به این صورت که تنها در نمای خارجی ساختمان‌های مسکونی، مساجد و مدارس کاربرد داشت، از این رو می‌توان ادعا نمود که استفاده از پلاک نسوز نما نسبت به پلاک رسی مرسوم‌تر می‌باشد.

تفاوت در ابعاد

ابعاد آجر پلاک نسوز 31×7 و 26×5.5 می‌باشد. آجر پلاک رسی در گذشته عموما با عرض سه سانتی‌متری تولید شده و همین امر باعث شهرت این آجر به نام آجر سه سانتی نیز شد، اما امروزه این آجر (پلاک رسی) در ابعاد 20×2.5×4 یا 5 و 7 سانتی تولید می‌گردد، همچنین این محصول آجر ال و آجر کامل را نیز در دسته خود جای می‌دهد.

application refractory face brick license plate difference 1

تفاوت در متریال تشکیل دهنده

آجر نسوز یا همان پلاک نسوز نما همان گونه که از نامش پیدا است، در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد. این محصول از کانی‌های گوناگون، خاک و مواد معدنی نسوز تولید می‌گردد که می‌توان به عنوان مثال به کائولن و فلدسپات اشاره نمود. پلاک رسی نیز از خاک رس که رایج‌ترین انواع خاک در تولید آجرهای گوناگون است، تولید شده و برخلاف آجر نسوز در برابر حرارت از مقاومت کمی برخوردار است.
لازم به ذکر است که آستانه تحمل حرارت پلاک نسوز نما در بازه حرارتی ۷۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد ‌می باشد، همچنین دمای پخت آن از 1200 تا 1800 درجه سانتیگراد بنا به نوع آجر، رنگ و شکل ظاهری آن است. 
با تمام این موارد از دیگر تفاوت‌های این دو محصول می‌توان به پایداری آجر نسوز نسبت به پلاک رسی در شرایط گوناگون آب و هوایی، سازگاری با محیط زیست و همخوانی بیشتر با دیگر مصالح ساختمانی اشاره نمود. امیدواریم این مقاله به بهترین نحو شما را از تقاوت‌های آجر پلاک رسی و آجر نسوز نما مطلع کرده باشد.

برای خرید آجر لفتون، آجر سفال و آجر نما با بهترین کیفیت و قیمت‌های ویژه، به صفحه محصولات سایت آجربان مراجعه کنید و از تنوع بی‌نظیر ما بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید با کارشناسان فروش ما از طریق شماره‌های تماس موجود در سایت ارتباط برقرار کنید تا مشاوره تخصصی و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. فرصت را از دست ندهید و امروز اقدام کنید!